Spanien
NM
To små bogstaver, der står på de fleste Champagne -etiketter. Står for ” Négociant Manipulant”, dvs. vinkøbmand eller vinhus, som “manipulerer”, dvs. skaber mousse i sin vin. Omkring 88% af al Champagne sælges gennem en “NM”, selvom disse kun ejer 12% af vinmarkerne i Champagne. 8-10 huse dominerer salget på eksportmarkederne, bl.a. -LVMH (Louis Vuitton-Möet Hennessy), som bl.a. står bag mærkeer som Moët & Chandon, Veuve Clicquot, Krug, Ruinart, Mercier, Dom Pérignon og Montaudon. Så langt det største Champagne hus. -Mumm og Perrier-Jouët ejes af Pernod-Ricard, et af Verdens største vinhuse, men mindre vigtig i Champagne. -Lanson, Philipponat, Boizel, Chanoine,Besserat de Bellefon, de Venoge, Gauthier og andre ejes af BCC, -Laurent-Perrier, Salon, Lemoine, Delamotte, de Castellane, de Telmont ejes af Laurent-Perrier, -Charles Heidsieck, Piper-Heidsieck, Gosset, Ivernel ejes af Rémy-Cointreau ( Cognac mv firma), -Heidsieck Monopole, Pommery, Chaerles Lafitte, Vranken, Demoiselle og andre ejes af Vranken-Pommery Monopole. -Canard-Duchêne, Joseph Perrier, Marie Stuart, Thiénot og andre ejes af Groupe Thiénot, -De Cazenove, Mansard-Baillet, G.H. Martell, Rapeneau, Georges Vesselle og andre ejes af Rapeneau, det 6. største Champagne hus med årligt salg på 6 millioner flasker. Der er dog stadig flere private huse af betydning, bl.a. Bollinger (med Ayala), Taittinger, Louis Roederer (også Deutz). Flere huse leverer ganske mange mærker, ofte for samme vin. Mange, men ikke alle, er medlemmer af UMC, “Union des Marques de Champagne”, en fortsættelse af det gamle “Grandes Marques”.